STIFISTUDIO BLOGS 

 

BLOG

Trends gespot op Maison & Objet 2018.

January 25, 2018

Zondag 21 januari 8.19 uur, vertrokken wij met de Thalys, deze bracht ons binnen 3 uurtjes naar Parijs. Aangekomen op Gare Du Nord was het nog niet eens 2 minuten lopen en kwamen wij aan bij ons Hotel Whistler. Een schattig boutique Hotel waar het splinter nieuwe interieur zo in onze vorige trendprognose past - Dandylicious. 

 

Direct na aankomst bezochten wij de beurs Maison Et Objet waar 2 keer per jaar in januari en september ruim 3.000 merken hun collecties tonen gericht op interieur architecten, designers en detaillisten. Met de speciale app stippelden wij onze route uit op de beurs en zijn wij gestart met hal 7, ingericht op basis van het trendforum "show room".

 

De tweede dag zetten wij onze reis voort en gaan wij dit keer in plaats van de beurs te bezoeken de stad in waar het jaarlijkse evenement Deco Off plaats vindt. Tijdens Deco Off staat het centrum van Parijs in het teken van uniek vakmanschap waarbij verschillende showrooms en galleries hun deuren openen en de nieuwste stoffen collecties, behang en accessoires worden getoond. 

 

Kortom twee dagen vol inspiratie en noviteiten, wij zijn weer helemaal bij en delen graag onze ervaring en Trendforecast met jullie: 

 

 

#Empowerment LOOK GOOD IT'S SO BEAUTIFUL 

Trendforecast 1: Empowerment

Fashiondesigners werken samen met grote stoffenhuizen, dit resulteert in Haute Couture gordijnen en fantastische behangpatronen. 

Lidewij Edelkoort voorspelde dit, wij gaan ons het komende jaar steeds meer kleden en gedragen als godinnen. 

De dagen van normcore en acting basic laten we achter ons... Volgens Edelkoort stelt deze beweging ontwerpers ook in staat om hun invloed en macht weer op te eisen. Een macht die de laatste jaren langzaam verschoven was van ontwerpers naar influencers. Thema's als 'powerdressing' en 'empowerment' worden volgens haar door ontwerpers steeds meer als leidraad genomen. En dit zie je ook terug in rijke stoffen, biesjes, franjes, luxe gordijnen, exclusieve deurknoppen, decoratie van koraal en (opgezette) dieren. 

 

 

#Flexperson IT'S THE PATTTERN THAT MAKES THE SHADOW

Trendforecast 2: Flexperson

Custum made carpetten, behang (met een matte of glans finish) en Art deco. De crisis en de digitale revolutie hebben een enorme impact op ons gedrag. Consumenten die voorheen passief gedrag vertoonde, kopen nu producten zonder zich af te vragen over productinfo en de merken. Iedereen kan online de producteigenschappen onderzoeken, prijzen vergelijken en heeft zelfs toegang om het product te beoordelen. De burger heeft meerdere rollen en de scheiding tussen werk en privé is er niet meer. Continue zijn we aan het multitasken van de ene rol in de andere en het interieur moet hier op aangepast worden, zowel privé als openbaar. 

 

 

#Popular art WHOO WHOO WHOO

Trendforecast 3: Popular art 

Tussen de verschillende stands door zien wij veel spiegels, neon verlichting (kleur) en felle regenboog kleuren. Verlichting, glas, achterwanden en decoratie met een spannende oliewasem. De stand van Seletti en Kare doet ons denken aan de stroming Pop-Art. 

Pop-Art is een afkorting van "popular-art". Deze beweging bestond vooral in de VS en Engeland en was een reactie op de abstracte schilderkunst die pop-artkunstenaars te intellectualistisch en elitair vonden. 

We zien gekke schattige beestjes als decoratie, verlichting of juist kunst.  Onconventionele en brutale cult neon lampen aan de muur. Monkeys all over de beurs, we zijn de tel kwijtgeraakt. 

 

#Arcs BE FOREVER BLUE 

Trendforcast 4: Arcs

Met de trend Arcs refereren wij terug naar onze vorige trendprognose - Architectonisch maatwerk – met oog voor detail, eenvoud en perfectie.

Deze trend uit zich in vormgeving geïnspireerd op het labyrint en de boogvormen en zuilen uit de romeinse oudheid, met als contrast folklore prints. In deze variant op de beurs speelde de kleur kobalt blauw de hoofdrol, in combinatie met afgeronde vormen, aaibare elementen in combinatie met pasteltinten.

 

#Craftmanship SAVE THE BEST FOR LAST 

Trendforecast 2: Craftmanship

Om tot nieuwe vormen te komen is kennis van het oude nodig. Welke materialen worden waarvoor gebruikt, wat zijn de functionaliteiten, hoe zit het in elkaar? Kennis van materiaal en de ontwikkeling daarvan is essentieel; voor technische kennis en vaardigheden zoals patroontekenen, afwerking en detaillering zal een sterke herwaardering ontstaan. In de zomer van 2018 zullen allerlei nieuwe vormen te zien zijn, veel losse panelen, mouwen en manchetten bijvoorbeeld, die los staan van het het kledingstuk waartoe ze behoren. Ook in interieur en accessoires wordt volop geëxperimenteerd met materialen en de toepassing daarvan. Dat dat er soms erg 'onaf' uitziet is precies de bedoeling: we zijn aan het onderzoeken en perfectie is saai. 

In vormen, thematiek en symboliek blijft de geschiedenis een belangrijke inspiratiebron, maar in een post truth periode hoeft die natuurlijk niet per se letterlijk genomen te worden. 

 

 

CONCLUSIE  

Na deze twee dagen Parijs zien wij het patroon waar storytelling zo belangrijk is voor de gebruiker en overgaat in storyliving, iets wat wij zo graag toepassen in onze concepten en werkwijze :-) 

 

 

TERUG NAAR HOME      OF    OVERZICHT BLOG PAGINA 

 

 

Please reload

RECENTELIJKE POSTS

October 20, 2017

October 20, 2017

October 20, 2017

Please reload