top of page
Search
  • Lasut en Braun

Milaan Design week 2019


Salone Del Mobile 2019, dit jaar extra bijzonder omdat Anne nog in haar zwangerschapsverlof zat.

Bij terugkomst lag er nog een stapel werk op ons te wachten en voor je het weet ben je alweer een paar weken verder... Deze blog geeft een impressie van alle spraakmakende ontwikkelingen, de nieuwste designitems en allerlaatste trends die wij in Milaan hebben gespot. Veel lees plezier!

STAGE 1 - RHO FIERRA

Wij beginnen ons Milano bezoek altijd met een bezoek aan de Salone zelf, een selectie van specifiek merken die wij perse willen bezoeken zorgt ervoor dat we redelijk snel kunnen bepalen welke tendensen er spelen.

CEDIT – de eerste stand die wij bezoeken beloofd veel goeds voor deze week.

De presentatie van Florim Ceramiche - Cedit Ceramic laat twee nieuwe wandtegel collecties voor interieurontwerp: Policroma van Cristina Celestino en Araldica van Federico Pepe zien.

Deze twee series zijn ontstaan ​​uit materiaalonderzoek en nieuwe technologieën en weerspiegelen de verschillende creatieve filosofieën van de auteurs. Cristina Celestino en Federico Pepe herinterpreteren het keramische materiaal op een unieke en innovatieve manier.

FLOS – together is better, conneting old & new

Hoogtepunt was zeker de presentatie van de gezamelijke deelname van B&B Italia, Flos en Louis Poulsen (De design holding is de nieuwe wereldwijde highend interieurontwerpgroep). De bedrijven presenteerden hun collecties in drie onderscheidende gebieden van een allesomvattende stand ontworpen door Calvi Brambilla. De stand is ontworpen om de filosofie van de Design Holding te weerspiegelen, door op het podium de gemeenschappelijke vertelling van drie sterke individuele identiteiten te presenteren met buitengewone ontwerpgeschiedenissen, samen met hun unieke vermogen om meedogenloos nieuwe talenten te ontdekken en nieuwe iconische ontwerpen uit te geven. Alle bedrijven laten zien hoe hun connectie met de geschiedenis nog steeds levendig is, door visuele cultstukken te relateren aan verbluffende nieuwigheden door hedendaagse ontwerpmeesters.

VITRA – big stages with small stories

VITRA pakt het toneel met allerlei kleine stories, waarbij vier verschillende omgevingen worden geschetst die ieder gebruikmaken van design om een bepaalde esthetiek en houding tegenover het leven uit te drukken. Met nieuwe producten van Edward Barber & Jay Osgerby, Ronan & Erwan Bouroullec, Antonio Citterio, Konstantin Grcic en Hella Jongerius bieden ze een kijk op vier manieren van leven.

TONEELSTUK

De sfeer van een locatie doet fysiek meer met je dan je denkt. Zo kiezen menig designers en leveranciers naast de bekende beurs voor hotspots in de design districten. Waar designitems tentoongesteld stonden in prachtige architectuur, waar deze waanzinnige locaties dienden als toneel stuk.

STAGE 2 Masterly, The Dutch in Milano, in Palazzo Francesco Turati

STORIES OF CARINA WAGENAAR – Eigentijdse benadering van portretten in twee levensgrote medaillon wandsieraden. Kunstenaar en ontwerper Carina Wagenaar vertelt ons over haar werk en de wijze waarop zij in deze presentatie historie, storytelling en eigentijdse elementen samenvoegt tot een nieuw wandjuweel.

Haar werk toont een vertaling van 2 portretten van historische figuren van hoog adellijke personen uit de 17de eeuw binnen haar concept van grote medaillons. In ieder portret toont ze een gedetailleerd verhaal over het karakter, leven en persoonlijkheid van twee hoog adellijke personen. De hoofdrolspelers van haar stories Frederik Hendrik, Prins van Oranje en Stadhouder der Nederlanden en Elisabeth Stuart, ook wel de ‘Winterkoningin’ genoemd, was dochter van de koning van Engeland, woonde in Heidelberg, werd koningin van Bohemen en kreeg voor zeer lange tijd residentie in Nederland.

STORIES OF MILLA NOVO – Wallhangings een modern maar tegelijk historisch kunstwerk

Milla Novo spotte wij in 2018 ook al in Milaan. Zij is een Nederlandse kunstenaar maar haar roots liggen in Chilli – Zuid Amerika. Haar moeder behoort tot het ‘Mapuche’-volk. Handwerken zit in de genen, thuis was zij altijd met textiel bezig. Het ‘Mapuche’-volk beheerst een weeftechniek met speciale patronen en symbolen die al eeuwen worden gebruikt. Milla wilde graag macrameeën van haar stoffige imago ontdoen. De eeuwen oude patronen en symbolen weet ze door te voeren in de wandkleden die ze zelf met de hand maakt. Door gebruik van vernieuwende materialen en kleuren weet ze een modern maar ook historisch kunstwerk te creëren.

STORIES OF CARTONI DESIGN & RADEMAKERS GALLERY – kunstenaars die restmateriaal op een speciale manier inzetten om hun verhaal tot leven te brengen.

Cartoni Design, gebruikt reststromen om zo de productie circulair te maken en vanuit deze filosofie werken ze met innovatieve designers zoals o.a. Maarten Olden, Rademakers Gallery vertegenwoordigt kunstenaars die op een heel andere manier omgaan met restmaterialen, zoals de kogelhulzen sculpturen van Sebiha Demir of de maskers gemaakt van oude visnetten door Joana Schneider.

Door het gebruik van bestaande knooptechnieken die ze geleerd heeft van de ambachtslieden, schept Schneider theatrale, dramatische omgevingen met een krachtige symboliek waarin onder meer gezichtsvormen en dierlijke wezens tot stand komen.

Colette Vermeulen creëert objecten die niet op meubels lijken, maar als zodanig kunnen worden gebruikt om zo de fantasie van de consument te verleiden.

Vermeulen laat op verschillende manieren zien hoe reststromen kunnen dienen als crossover tussen design en kunst. Zij presenteert zowel objecten als kunst voor zowel Rademakers Gallery en Cartoni Design.

Sebiha Demir maakt sculpturen van dieren uit een onconventioneel materiaal; .22 kogelmoffen. Haar materiaalkeuze versterkt alleen maar het idee dat ze met haar werk stuurt. Demir is geïnspireerd door de toenemende dreiging van menselijk gedrag voor exotische dieren en de ambigue relatie tussen mens en dier. De speelse houdingen en gloeiende, bijna wazige oppervlakken van de gorilla's, olifanten, panters en beren, geven ze een huisdierachtige kwaliteit. Dat versterkt alleen het contrast tussen het oorspronkelijke uiterlijk van de sculptuur en de ernst van de Demirs-boodschap.

STAGE 3 MIAMI VIBES – Versace versus Andy Dixon

Daarentegen pakt Versace het toneel zelf. I.s.m. Andy Dixon en Sasha Bikoff is een te gekke bewegende presentatie neergezet waar de muziek je meeneemt in de jaren 80 serie Miami vice en Don Johnson en Philip Michael Thomas zo in het vernieuwende en experimentele interieur passen. (Play SPOTIFY).

Een mega Versace blouse hing als middelpunt tussen de neoclassicistische boogstructuur fluor verlicht, met als ondergrond geprint tapijt met patronen in pastel tinten.

STAGE 4 MOOOI – New location

MOOOI zet 'een buitengewoon leven' neer. Alle ruimtes zijn getransformeerd in een door hun genoemde luxueus, grillig en originele sfeer. Veel (hergebruikt) denim en rood accenten en Aziatische patronen. Met op de wanden de wallcovering van Arte ‘extinct Animals Collection’. Nieuw waren de BFF-sofa en de zingende kroonluchters The Party by Kranen l Gille.

STAGE 5 STUDIO PEPE – Les Arcanistes installation

We wanen ons in een grote industriële ruimte, een voormalige goudfabriek die dateert uit de jaren 1900.

Studiopepe presenteerd, in samenwerking met hun partners, een pad door ontwerp en op maat gemaakte stukken, re-edities van historische stukken, kunstwerken en installatieruimtes waarin de verbinding tussen materie, archetypen en de kracht van symbolen wordt verdiept. “Onze filosofie is gebaseerd op een conceptuele benadering geïnspireerd door het onverwachte, en op een uitgebreide iconografische en visionaire achtergrond, het genereren van resultaten die uniek zijn in hun soort. Onze aandacht voor details en de emotie die ze bij mensen kunnen opwekken, is fundamenteel in onze projecten”.

STAGE 6 SIX GALLERY – our dreams almost became reality when we saw their story “The Six Project”.

We zijn in een oud Milanese gebouw, een voormalig klooster, op nummer 7. Verborgen achter een grote deuropening is er een kleine en intieme tuin, omringd door loopbruggen, bedekt met palmen, banyans, varens en majestueuze kentia's. Dit is het Six Project: charmant, exotisch en sensueel. Een plaats die zowel polyhedrisch is en uniek voor de rijkdom van zijn contrasten. Een plaats met meerdere stages; Een ontwerpgalerij, de Six Gallery; de GinO12 - Sixème bistrot en The Sister Hotel. Ondernemer Mauro Orlandelli, de maker van het project, wilde met één ding veel

verschillende professionaliteit en passies verenigen in één ruimte: het onderzoek voor excellentie. Hij betrekt Samuele Savio erin, als art director om het concept en het imago van het project te genezen, terwijl het Spaanse architectenduo David Lopez Quincoces en Fanny Bauer Grung van de Quincoces-Dragò & Partner-studio.

WE L.O.V.E. THEIR OFFICE

De Six Gallery is gemaakt van het centrale deel van het gebouw, het grote dakraam vult de kamer met licht. Hierin kun je beroemde ontwerpersstukken vinden, zoals de onmiskenbare stoelen "Leggere" van Gio Ponti, de statige tafels van Gabriella Crespi, Aalto-lampen en vele andere kostbare items, sommige zelfs van hun eigen productie.

STAGE 7 TOM DIXON – The Manzoni restaurant

Dag 3 waren wij uitgenodigd voor een heerlijke lunch bij Tom Dixon in hun waanzinnige Manzoni restaurant, waar hun producten “the stage” toe-eigenen. Het restaurant is voorzien van bar & lounge, dining room, prachtige binnentuin “jungle” en het restaurant bied tevens ruimte voor formal dining. Leuk uitzicht tijdens de lunch, de nieuwste Dukati stond naast onze tafel, Tom Dixon is fanatiek motorrijder.

STAGE 8 LOUIS VUITTON – WOW the stage is perfect

Louis Vuitton presenteerde in het neoclassicistische Palazzo Serbelloni hun nieuwe objets nomades stukken, tezamen met een line-up van gerenommeerde ontwerpers zoals India Mahdavi , Patricia Urquiola en Tokujin Yoshioka. De collectie laat ontwerpers het idee van reizen interpreteren met inachtneming van hun eigen persoonlijke stijl.

STAGE 8 ROSANNA ORLANDI - Sinds 2002 gevestigd in de Milanese stropdasfabriek, zijn wij de ontwerpers die de wereld gaan redden?

In 2002 transformeerde deze caleidoscopische galerijbezitter een oude Milanese stropdasfabriek in een koninkrijk van design met een talentenbroederij en een met wijnranken begroeide pergola. Nu is het 2019, en ze heeft een nieuwe missie: "een betere wereld." Ze speelt in stipschoenen en gaat heel serieus om met haar zitstok in een comfortabele fauteuil: "Design zal ons redden. Of is het beter om te zeggen dat ontwerpers ons zullen redden? "

Om een ​​meer bewust gebruik van het materiaal aan te moedigen heeft galeriehouder Rossana Orlandi de winnaars van de Ro Plastic Prize beloont, een prijs die ze in de voetsporen van de vorige Guiltless Plastic plaatste, om een ​​meer bewust gebruik van het materiaal aan te moedigen.

Voordat ze de oversized witte montuurbril begon te dragen (nu een onnavolgbare modeverklaring), droeg Rossana Orlandi een klein met draad omrand paar zoals Camillo Benso, de graaf van Cavour. "Mijn wimpers waren te lang en ze vlogen over de lenzen. Mijn ogen zijn te groot en misschien te nieuwsgierig ", legt ze uit.

Haar deugdzame, ambitieuze intenties motiveerden haar om de eerste internationale Ro Plastic Prize te organiseren . Als onderdeel van het Guiltless Plastic-initiatief dat ze vorig jaar lanceerde, doet Ro een beroep op de ontwerpgemeenschap, vooral haar jonge leden, om de uitdaging van plasticvervuiling aan te gaan. Rasanna denkt dat we moeten stoppen met denken aan klimaatverandering als een probleem van de toekomst. We moeten het in het heden oplossen. We hebben de wapens opgenomen om te vechten tegen een creatieve, generaties strijd. Kunststof op zichzelf is niet de schuld; het kan een hulpmiddel worden dat vol zit met mogelijkheden en mogelijkheden. Het echte probleem is verkeerd gebruik. We willen een terugkeer naar de natuur stimuleren. '

STAGE 6 PIRELLI HANGAR - museum

Ook museumbezoek hoort bij de Milaan Experience, vinden wij. Deze keer bezochten wij de Pirelli Hangar. Daar is op dit moment de tentoonstelling van Sheela Gowda één van de toonaangevende namen in de hedendaagse kunst in India. I.v.m. onze affiniteit met gordijnen raakten wij al gauw het tientallen meters hoge gordijn aan, dat mocht niet, deze waren gemaakt van echt mensen haar.

Ook zie je de nieuwe installatie van Anselm Kiefer “The Seven Heavenly Palaces 2004-2015”: het nieuwe scherm, samengesteld door Vicente Todolí, is een uitbreiding van The Seven Heavenly Palaces, het permanente werk ontworpen voor de opening van Pirelli HangarBicocca in 2004 en gebaseerd op een project van Lia Rumma. Zeven 'torens' en vijf grootformaatschilderijen die bijdragen aan de permanente installatie en een nieuwe betekenis geven aan het meesterwerk van Anselm Kiefer. De schilderijen zijn Jaipur (2009); twee werken uit de serie getiteld Cette obscure clarté qui tombe des étoiles (2011); Alchemie (2012) en Die deutsche Heilslinie (2012-2013). Met behulp van de taal van de schilderkunst verwijzen deze werken naar enkele van de thema's die al aanwezig zijn in The Seven Heavenly Palaces, inclusief de grote architectonische constructies uit het verleden die werden gezien als een poging van de mens om naar het goddelijke te ascenderen, met de sterrenbeelden vertegenwoordigd door middel van astronomische nummering. Ze voegen ook een aantal overwegingen toe die essentieel zijn voor de poëtische visie van de kunstenaar, inclusief de relatie tussen mens en natuur, en verwijzingen naar de ideeëngeschiedenis en de westerse filosofie.

STAGE MILANO STREETSTYLE – THE PEOPLE we spot

Overal waar wij lopen proberen wij zoveel mogelijk te scannen. Onze ogen vallen vaak op hele verschillende producten / materiaal / details / architectuur / eten / mensen en dieren. Wij prikkelen elkaar om anders te kijken en hernieuwde inspiratie te vinden in het onbekende.

STAGE IKEA x Sonos - Symfonisk - Feel Home

De langverwachte samenwerking tussen Ikea met Sonos is eindelijk aangebroken, in de vorm van een WiFi boekenplank / wandluidspreker met een prijskaartje dat beide bedrijven halverwege ontmoet. DJ spelen in je eigen keuken 🙂 Omdat dit een intrigerend huwelijk is tussen geavanceerde technische knowhow en betaalbaar ontwerp, kunnen we niet wachten om persoonlijk te horen hoe de Symfonisk zich verhoudt tot de One in zowel kosten als prestaties - en wat deze koppeling voor de industrie kan betekenen Als geheel.

Lasut en Braun


155 views0 comments

Recent Posts

See All
bottom of page